Міфи про моторне масло: що відбувається насправді. Серед автолюбителів існують найпоширеніші помилки та запитання щодо моторних масел: як його вибрати, чи часто міняти, як визначити якість продукту? Фахівці допомагають відрізнити правду від вимислу і руйнують найбільш популярні міфи!

Міф: Якщо масло потемніло – його потрібно терміново міняти, навіть якщо ви проїхали менше тисячі кілометрів.

Насправді: Зміна кольору моторного масла в двигуні – не привід для занепокоєння: воно темніє від того, що миючі присадки, що містяться в сучасних ПММ, розчиняють продукти неповного згоряння палива. Таким чином вони підтримують деталі двигуна в чистоті, захищаючи їх від забруднення. Найдрібніші частинки сажі і служать причиною потемніння олії. При цьому швидкість зміни кольору залежить від якості палива, його витрати і умов експлуатації автомобіля - наприклад, неякісний бензин залишає більше продуктів згоряння

Міф: Масла в одній партії завжди однакові за кольором.

Насправді: Виробники приділяють більше уваги змащувальні властивості товару, а не його кольором, так що невеликі відмінності вважаються нормою. Звичайний колір нового масла – від бурштинового до світло-коричневого. Втім, зустрічаються і винятки: так, відмінною рисою професійної лінійки Castrol EDGE є спеціальна речовина, яка світиться в ультрафіолеті, при цьому сама олія має зелений відтінок.

Міф: Період зміни масла можна визначити «на око».

Насправді: Рекомендовані інтервали заміни масла встановлюються виробниками автомобілів, і ці вказівки – головне, чим варто керуватися, приймаючи таке рішення. Винятки можливі, але для цього повинні бути вагомі причини – наприклад, коли залите масло містить гранично допустима кількість зважених часток.

Міф: Інтервали заміни масла однакові для всіх видів автотранспорту.

Насправді: У легкових автомобілів значення інтервалів заміни досить близькі, але все ж для кожної марки вони визначаються незалежно і можуть бути як фіксованими, так і гнучкими, - на розсуд виробника конкретної марки авто.

Що ж стосується комерційного транспорту, то тут періодичність зміни масла залежить від режиму експлуатації і може відрізнятися в кілька разів. У якихось випадках це будуть 20-30 тисяч кілометрів, в інших – до 150 тисяч. Більш точно визначити інтервали заміни можна за допомогою лабораторних досліджень проб, відібраних в ході експлуатації техніки.

Міф: Не обов'язково міняти масло регулярно.

Насправді: Якщо пропустити чергову заміну моторного масла, утворенню відкладень в двигуні буде відбуватися все більш інтенсивно. В результаті це призведе до уповільнення циркуляції масла і погіршення змащування двигуна, а отже – до підвищення його зносу, а в перспективі і до серйозної поломки або заклинювання двигуна.

Міф: Для старих автомобілів підходять тільки мінеральні масла

Насправді: Коли синтетичні моторні масла на базі полиальфаолефинов тільки з'явилися на ринку, вони отримали широке розповсюдження. Однак власники деяких автомобілів зіткнулися з наступною проблемою: після довгої стоянки під машиною з'являлися масляні плями. Це відбувалося через те, що нові ПММ сприяли стиску деяких прокладок в двигуні.

Ця проблема давно вирішена, проте є невелика ймовірність виникнення протікання, коли на синтетичне масло «переводять» стару машину, довгий час працювала на мінеральному. Справа в тому, що більшість сучасних продуктів містять миючі присадки, які вимивають залишки старого масла, заповнюють тріщини в ущільненнях.

Міф: Між синтетичним і мінеральним маслом немає ніякої різниці.

На самом деле: Начнем с определения терминов. Классификация моторных масел по составу базового масла основана на его происхождении: так, синтетическими называются базовые масла, которые производятся либо путем прямого химического синтеза, либо сочетанием гидрогенизационных процессов крекинга и последующих стадий изомеризации и синтеза, а минеральными – те, что получены в результате разделения, очистки и облагораживания нефти. Кроме того, есть отдельная категория частично синтетических (или полусинтетических) масел – их получают, смешивая базовые масла разных типов.

Основна перевага синтетичного масла - велика стійкість до окислення бази. Справа в тому, що молекули синтетичного базового масла мають більш-менш схожу структуру, молекулярну вагу і, отже, однакові фізико-хімічні властивості. До складу мінерального ж базового масла входять молекули різної структури, і частина з них проявляє більш високу схильність до окислення, ніж ПАТ. В результаті, незважаючи на наявність у всіх оліях антиокислювальної присадки, мінеральні інтенсивніше окислюються, хоча і зберігають всі свої властивості. Синтетичні масла мають більш широкий температурний діапазон, стабільніше при нагріванні і краще працюють в холодних умовах. Також вони довше зберігають свої експлуатаційні властивості, і тому їх особливо рекомендують у випадках збільшення міжсервісних інтервалів.

Міф: Головне – вибирати масло дорожче.

Насправді: Навіть найбільш якісне і дороге масло, не відповідає рекомендаціям виробника автомобіля, здатне завдати істотної шкоди двигуну машини. Більше того, негативні наслідки з'являться значно швидше, ніж при використанні дешевого масла, відповідного за допусками.

Так що головним і першочерговим критерієм при виборі олії повинні бути саме зазначення в сервісній книжці.